سایت من
آخرین عناوین
مطالب سایت
درباره سایت

آمار و امکانات سایت

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سایت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...


موضوعات مطالب سایت

نویسندگان سایت

  • موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) تعداد پست ها: 456
  • سوره الفرقان تعداد پست ها: 4
  • سوره یاسین تعداد پست ها: 12
  • سوره الفاتحه تعداد پست ها: 376
  • سوره الرحمن تعداد پست ها: 4
  • سوره النصر تعداد پست ها: 89

نظر دوستان درباره قالب جدید وبلاگ چیه؟

آخرین نوشته ها، آرشیو و برچسب ها

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) ساری

کلیه حقوق این سایت محفوظ است

درباره سایت

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع) شهرستان ساری از سال 1386 تاکنون مشغول به فعالیت می باشد.که از سالیان گذشته جلسات این موسسه به صورت گردشی در منازل قرآن جویان برقرار بوده است. قرآن آموزان شامل فارغ التحصیلان دانشگاه، دانشجویان کارشناسی ارشد، کارشناسی، کاردانی و دانش آموزان ممتاز مقاطع راهنمایی و دبیرستان می باشند.
برنامه های کلاس موسسه که هر هفته چهارشنبه برگزار می شود شامل قرائت، تجوبد، تفسیر موضوعی قرآن، احکام و مسائل اخلاقی است که در نهایت با مجلس روضه و دعا به پایان میرسد.علاوه بر اینها فعالیتهای فوق برنامه از قبیل اردوهای زیارتی و سیاحتی و تفریحی نیز برقرار است.
هزینه شرکت در کلاسها رایگان می باشد.

کلیه حقوق این سایت محفوظ است

مطالب سایت

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) ساری

مردم و برداشتهای احکام (33)

در این پُست احکام : ضرورت ازدواج جوانان، خسارت گرفتن ، صدقه به سادات، مصرف کفاره، پرداخت زکات، کفاره مفطرات روزه و قضای روزه مطرح می شود.

177 ) ضرورت ازدواج جوانان
بسیاری از خانواده ها به جهت باورها و ارزش های غلط ، شرایط و زمینه های ازدواج را برای جوانان خود فراهم نمی کنند ولو این که جوانانشان به دنبال آلودگی بروند ؛ در حالی که در رساله های عملیه آمده است کسی که به واسطه نداشتن زن به حرام می افتد واجب است زن بگیرد. 1
مسئله : مستحب است در شوهر دادن دختری که بالغه است یعنی مکلف شده عجله کنند ، و همچنین در مورد زن دادن به پسرانی که نیاز به همسر دارند. 2

178 ) خسارت گرفتن
برخی از مردم بر این باورند که خسارت گرفتن (تاوان) حرام است ، در حالی که موارد آن فرق می کند. در این جا به چند مورد از مواردی که خسارت می توان گرفت اشاره می شود .
1. کسی که چیزی را از بین ببرد یا ظرفی را بشکند. 3

2. هر گاه مالی را از فروشنده بگیرد که آن را ببیند یا مدتی نزد خود نگهدارد تا اگر پسندید بخرد در صورتی که آن مال تلف شود باید عوض آن را به صاحبش بدهد. 4

3. گاهی ضرر زدن به دیگران به صورت غیر مستقیم انجام می شود مثل

ریختن پوست موز ، خیار ، و ... در خیابان که به واسطه آن شخصی بلغزد و به زمین  بخورد. 5  و یا چاله ای در معابر عمومی بِکَند و انسانی در آن بیفتد در چنین شرایطی ضامن است و باید خسارت احتمالی را بپردازد.

4. اگر آب به زمین و باغچه خود رها کند و در اثر بی توجهی موجب ضرر به همسایه شود، ضامن است. 6

بلی مواردی نیز وجود دارد که نباید خسارت گرفت مانند کسی که مالی را به عنوان امانت گرفته است و نهایت سعی و تلاش خود را در مراقبت از آن بکار برده است در عین حال در اثر حوادث غیر مترقبه از بین رفته است. 7

179 ) صدقه به سادات
بسیاری از مردم بر این باورند که صدقه دادن به سادات حرام است ؛ در حالی که صدقه مستحبی به سادات از نظر اکثر مراجع تقلید مانعی ندارد.

امام خمینی (ره) می فرماید : « صدقه بر سید حلال است گر چه زکات غیر سید بر آنها حرام است ». 8

180 ) مصرف کفّاره
برخی از مردم پول کفاره را به فقیر می دهند ؛ در حالی که پول دادن به عنوان کفاره کافی نیست ، بلکه باید صرف غذا برای فقرا شود. مگر آنکه فقیر مورد اطمینان باشد و به او پول بدهد و او را وکیل کند که با آن پول خودش طعام تهیه کند. 9 به عبارت دیگر مردم در مصرف کفاره و ردّ مظالم و زکات فطره فرقی نمی گذارند ؛ در حالی که باید کفاره ، صرف طعام فقرا شود و ردّ مظالم به فقرا داده می شود و زکات فطره همچون مصرف زکات است که در رساله ها گفته شده است.

181 ) پرداخن زکات
برخی از مردم تصور می کنند زکات را همچون خمس باید به مرجع تقلید داد. در حالی که می توان زکات را بطور مستقیم به مصارف زکات رسانید. 10

182 ) کفاره مفطرات روزه
مردم فکر می کنند تمام مفطرات روزه کفاره دارد ؛ در حالی که قی کردن کفاره ندارد.
مسئله : اگر روزه دار عمدا قی کند فقط باید قضای آن روزه را بگیرد. 11

183 ) قضای روزه
برخی از مردم تصور می کنند قضای روزه واجب همچون خود روزه واجب است و نمی توان خورد. در حالی که طبق نظر مراجع تقلید می توان قبل از ظهر افطار نمود. مشروط بر اینکه وقتِ گرفتنِ قضای روزه تنگ نباشد.

مسئله : کسی که قضای روزه رمضان را گرفته ، اگر وقت قضای روزه او تنگ نباشد می تواند پیش از ظهر روز خود را باطل نماید. 12

مسئله : کسی که قضای روزه رمضان را گرفته ، اگر بعد از ظهر عمدا آن را باطل کند باید ده فقیر ، هر کدام یک مُدّ طعام بدهد و اگر نمی تواند طعام بدهد بنابر احتیاط واجب باید سه روز پی در پی روزه بگیرد. 13 

1.
توضیح المسائل مراجع ، ج 2، ص 422 ، م 2443 .
2.
توضیح المسائل مراجع ، ج 2، ص 430 ، م 2459 .
3.
تحریر الوسیله ، ج 2، ص 190 ، م 55 .
4.
توضیح المسائل مراجع ، ج 2، ص 484 ، م 2563 .
5.
تحریر الوسیله ، ج 2، ص 190 .
6.
تحریر الوسیله ، ج 2، ص 190 .
7.
توضیح المسائل امام خمینی(ره) ، م 2335 .
8.
تحریر الوسیله ، ج 2، ص 91، م 3 .
9.
تحریر الوسیله ، ج 2، ص 132، م 20 .
10.
توضیح المسائل مراجع ، ج 2، ص 145 ، م 1925 .
11.
توضیح المسائل مراجع ، ج 1، ص 962 ، م 1658 .
12.
توضیح المسائل مراجع ، ج 1، ص 983 ، م 1700 .
13.
عروة الوثقی ، ج 2، ص 203 ؛ توضیح المسائل مراجع ، ج 1، م 1687 .
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات