سایت من
آخرین عناوین
مطالب سایت
درباره سایت

آمار و امکانات سایت

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سایت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...


موضوعات مطالب سایت

نویسندگان سایت

  • موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) تعداد پست ها: 456
  • سوره الفرقان تعداد پست ها: 4
  • سوره یاسین تعداد پست ها: 12
  • سوره الفاتحه تعداد پست ها: 376
  • سوره الرحمن تعداد پست ها: 4
  • سوره النصر تعداد پست ها: 89

نظر دوستان درباره قالب جدید وبلاگ چیه؟

آخرین نوشته ها، آرشیو و برچسب ها

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) ساری

کلیه حقوق این سایت محفوظ است

درباره سایت

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع) شهرستان ساری از سال 1386 تاکنون مشغول به فعالیت می باشد.که از سالیان گذشته جلسات این موسسه به صورت گردشی در منازل قرآن جویان برقرار بوده است. قرآن آموزان شامل فارغ التحصیلان دانشگاه، دانشجویان کارشناسی ارشد، کارشناسی، کاردانی و دانش آموزان ممتاز مقاطع راهنمایی و دبیرستان می باشند.
برنامه های کلاس موسسه که هر هفته چهارشنبه برگزار می شود شامل قرائت، تجوبد، تفسیر موضوعی قرآن، احکام و مسائل اخلاقی است که در نهایت با مجلس روضه و دعا به پایان میرسد.علاوه بر اینها فعالیتهای فوق برنامه از قبیل اردوهای زیارتی و سیاحتی و تفریحی نیز برقرار است.
هزینه شرکت در کلاسها رایگان می باشد.

کلیه حقوق این سایت محفوظ است

مطالب سایت

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) ساری

مردم و برداشتهای احکام (34)

در این پُست احکام : کم و زیاد کردن دعا، صلوات بر پیامبر(ص) ، فروش چک، حق المارّه، رهن و اجاره، صورت صحیح و باطل رهن و اجاره مطرح می شود.

184 ) کم و زیاد کردن دعاها

بسیار دیده می شود مردم دعاها را به میل و سلیقه خود کم یا زیاد می کنند. مثلا در آخر بعضی از دعاها « برحمتک یا ارحم الراحمین » ندارد خود اضافه می کنند و در دعاهای کمیل، ندبه، فَرَج جمله هایی را تکرار می کنند. و یا قسمتی از دعا و زیارت را که وارد شده نمی خوانند مانند صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا و یا دعای روزانه ماه رمضان « الّلهمّ اَغنِ کل فقیر الّلهمّ اَشبع کل جائع و ... »  با این که وارد شده است همه بخوانند اما مردم فقط آمین می گویند. در حالی که باید دعاها را به همان گونه خواند که وارد شده است.

185 ) صلوات بر پیامبر (ص)
مردم فقط به هنگام گفتن یا شنیدن نام حضرت محمد(ص) صلوات می فرستند؛ در حالی که برای سایر اسما و القاب حضرت نیز ذکر صلوات وارد شده است. بنابراین به هنگام شنیدن نام محمد، احمد، و یا القاب مصطفی و رسول و نبی یا کنیه او « ابوالقاسم » ذکر صلوات وارد شده است در خبر صحیح آمده است. « صَلِّ عَلَی النَّبی (ص) کُلّما ذَکَرته أَو ذَکَرَهُ ذَاکِرٌا عندک »
صلوات بفرست بر پیامبر هر زمانی که خودت یا دیگری پیامبر را یاد کرد. ( و نامش را بر زبان آورد.) 1
مسئله : به هنگام شنیدن نام پیامبر صلوات مستحب است در هر شرایطی حتی در بین نماز. 2

186 ) فروش چک

برخی از مردم فکر می کنند فروش چک مدت دار به مبلغی کمتر اشکال داشته باشد؛ در حالی که اگر چک در مقابل بدهی باشد مانعی ندارد.

سوال : شخصی متاعی را فروخته و چک گرفته، ولی چون نیاز به پول دارد چک مدت دار را به کمتر از آن به دیگری می فروشد آیا این معامله صحیح است؟
جواب : چک به منزله سند است و معامله از قبیل معامله دین به حال (نقد) است و اشکالی ندارد. 3 بنابراین خرید و فروش چک اگر واقعا در مقابل طلب باشد مانعی ندارد و اگر چک دوستانه و برای اعتبار از کسی گرفته جایز نیست.

187) حق المارّه
بسیاری از مردم هنگامی که به باغ و بوستانی می رسند به راحتی از میوه و محصول دیگران استفاده می کنند بدون اینکه از مالک آن اجازه ای بگیرند و می گویند ما حق المارّه داریم ؛ در حالی که حق المارّه بی حد و مرز نیست در پرسش و پاسخ زیر حکم مسئله آمده است.

سوال : چیدن میوه از باغ کشاورزی برای خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب باغ آیا حلال است یا خیر؟ و این که می گویند به اندازه خوردن حلال استو برای بردن حلال نیست چگونه است؟
جواب : اگر درخت میوه در سرِ راه رهگذر قرار داشته باشد می تواند در حال عبور از خیابان از میوه آن درخت برای خوردن در همان جا استفاده کند به شرط آن که از حدّ سیری و احتیاج تجاوز نکنند. 4

رهن و اجاره
بسیاری از مردم پول می دهند و خانه ای را رهن می کنند و مال الاجاره خانه را کم می کنند این کار به یک صورت صحیح و به یک صورت باطل است.

صورت صحیح
خانه را اجاره کند (هر چند به مبلغ کم ) و در ضمن عقد اجاره شرط کند وامی به فلان مبلغ از سوی مستأجر به مالک داده شود و خانه در مقابل آن رهن باشد ؛ در این صورت ربا نیست و حلال است.
و راه دیگر این که صاحب خانه قسمتی از خانه را به شخص بفروشد به همان قیمت که پول پیش می گیرد و مابقی آن را اجاره بدهد و شرط کند که اگر تا سر سال مثلا پول پیش را به او پس داد قسمت فروخته شده را پس بگیرد.

صورت باطل
اگر قبلا وام و رهن انجام گیرد و ضمن آن شرط کند مال الاجاره تقلیل داده شود حرام و باطل است. 5

1.
عروة الوثقی ، ج 1 ، ص 705 .
2.
توضیح المسائل مراجع ، ج 1، ص 630 ، م 1124 .
3.
استفتائات اراکی/130 ؛ مسائل جدید ، ص 99 .
4.
استفتائات امام ، ج 2 ، ص 510، س 19 .
5.
توضیح المسائل مکارم، ص 497، مسائل جدید/88 .
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات