سایت من
آخرین عناوین
مطالب سایت
درباره سایت

آمار و امکانات سایت

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سایت من

پیوندها، پیوندهای روزانه، موضوعات، نویسندگان و ...


موضوعات مطالب سایت

نویسندگان سایت

  • موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) تعداد پست ها: 456
  • سوره الفرقان تعداد پست ها: 4
  • سوره یاسین تعداد پست ها: 12
  • سوره الفاتحه تعداد پست ها: 376
  • سوره الرحمن تعداد پست ها: 4
  • سوره النصر تعداد پست ها: 89

نظر دوستان درباره قالب جدید وبلاگ چیه؟

آخرین نوشته ها، آرشیو و برچسب ها

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) ساری

کلیه حقوق این سایت محفوظ است

درباره سایت

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع) شهرستان ساری از سال 1386 تاکنون مشغول به فعالیت می باشد.که از سالیان گذشته جلسات این موسسه به صورت گردشی در منازل قرآن جویان برقرار بوده است. قرآن آموزان شامل فارغ التحصیلان دانشگاه، دانشجویان کارشناسی ارشد، کارشناسی، کاردانی و دانش آموزان ممتاز مقاطع راهنمایی و دبیرستان می باشند.
برنامه های کلاس موسسه که هر هفته چهارشنبه برگزار می شود شامل قرائت، تجوبد، تفسیر موضوعی قرآن، احکام و مسائل اخلاقی است که در نهایت با مجلس روضه و دعا به پایان میرسد.علاوه بر اینها فعالیتهای فوق برنامه از قبیل اردوهای زیارتی و سیاحتی و تفریحی نیز برقرار است.
هزینه شرکت در کلاسها رایگان می باشد.

کلیه حقوق این سایت محفوظ است

مطالب سایت

موسسه قرآنی امام حسن مجتبی(ع) ساری

ادامه احکام نماز جماعت

در نماز جماعت باید چند نکته رعایت شود:

شرط اوّل ـ نبودن حایل

میان امام و مأموم و همچنین میان مأمومین نسبت به یكدیگر باید چیزى كه مانع دیدن است نباشد، بلكه حایل شیشه اى نیز اشكال دارد، امّا اگر مأموم زن باشد حایل میان او و مردان مانعى ندارد.

- اگر امام در محراب باشد و كسى پشت سر او اقتدا نكرده باشد كسانى كه در دو طرف محراب ایستاده اند و به واسطه دیوار محراب امام را نمى بینند نمى توانند به او اقتدا كنند، بلكه اگر كسى هم پشت سر امام اقتدا كرده باشد كسانى كه دو طرف او ایستاده اند و به واسطه دیوار محراب امام را نمى بینند جماعت آنها اشكال دارد، ولى صفهایى كه پشت سر آنها قرار دارد نمازشان صحیح است، همچنین اگر صفها به در مسجد برسد و از آن خارج گردد.

- هرگاه به واسطه طولانى شدن صفها ....


- هرگاه به واسطه طولانى شدن صفها كسانى كه دو طرف صف ایستاده اند امام را نمى بینند مانعى ندارد، همچنین اگر به واسطه طولانى شدن یكى از صفها كسانى كه در دو طرف آن ایستاده اند صف جلو خود را نبینند جماعتشان صحیح است.

- كسى كه پشت ستون ایستاده اگر از طرف راست یا چپ به واسطه مأموم دیگر به امام متصل باشد كافى است.

 

شرط دوم ـ بلندتر نبودن جای ایستادن امام از مأموم

-  جای ایستادن امام از جای مأموم بلندتر نباشد; مگر به مقدار بسیار كم، و اگر زمین سراشیبی باشد و امام در طرفی كه بلندتر است بایستد در صورتی كه سراشیبی آن زیاد نباشد و به آن زمین مسطّح گویند مانعی ندارد.

-  بلندتر بودن جای مأموم از جای امام اشكال ندارد، ولی اگر امام در صحن مسجد بایستد و عدّه ای از مأمومین در بالكن و پشت بام، و طوری باشد كه به آن جماعت نگویند، صحیح نیست. مثل این كه امام در طبقه اوّل بایستد و مأمومین در بعضی از طبقات بالا كه از جماعت دور است.

 

شرط سوّم ـ نبودن فاصله میان امام و مأموم

ـ اگر یك یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یكدیگر فاصله باشد، بطوریكه به آن جماعت گویند مانعی ندارد، بنابراین فاصله شدن یك یا دو نفر كه نماز نمی خوانند مانعی ندارد، ولی مستحبّ است صفوف كاملاً به هم متّصل باشد.

ـ هنگامی كه امام تكبیر می گوید و وارد نماز می شود در صورتی كه صفهای جلوتر آماده نماز باشند همه می توانند تكبیر بگویند و وارد نماز شوند و لازم نیست انتظار بكشند تا صفهای جلو وارد نماز شوند بلكه انتظار كشیدن بر خلاف احتیاط است.

-هرگاه بداند یكی از صفهای جلو، نمازشان باطل است اگر صف جلو حایل شود، صفهای بعد نمی توانند اقتدا كنند.

 

شرط چهارم ـ مأموم جلوتر از امام نایستد

- اگر مأموم در ابتدای جماعت یا در اثناء، جلوتر بایستد جماعت او باطل می شود، احتیاط این است كه مساوی هم نایستد، بلكه كمی عقب تر قرار گیرد و این عقب تر بودن در تمام حالات نماز مراعات گردد حتّی در حالت ركوع و سجود.

 

احكام جماعت

- هرگاه مأموم بداند نماز امام قطعاً باطل است، مثلاً بداند امام وضو ندارد نمی تواند به او اقتدا كند هر چند امام متوجّه نباشد، امّا اگر مأموم بعد از نماز بفهمد كه امام عادل نبوده و یا خدای نكرده كافر بوده است یا نمازش باطل بوده، نماز مأموم صحیح است.

- اگر مأموم در اثناء نماز شك كند كه نیّت اقتدا كرده یا نه، چنانچه در حالی باشد كه اطمینان پیدا كند مشغول جماعت است نماز را به جماعت تمام می كند، ولی اگر اطمینان پیدا نكند باید نماز را به نیّت فرادی انجام دهد.

- بدون عذر نمی توان از جماعت جدا شد و نیّت فرادی كرد، خواه از اوّل تصمیم بر این كار داشته باشد، یا در اثناء نماز.

-هرگاه مأموم به واسطه عذری بعد از حمد و سوره امام از او جدا شد و نیّت فرادی كرد لازم نیست حمد و سوره را بخواند، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد و سوره نیّت فرادی كند باید آن مقدار را كه امام نخوانده بخواند.

- اگر در اثناء نماز به خاطر عذری نیّت فرادی كند نمی تواند دوباره به جماعت برگردد و نیز اگر مردّد شود كه نیّت فرادی كند یا نكند و بعد تصمیم بگیرد نماز را به جماعت تمام كند جماعت او اشكال دارد، امّا هرگاه شك كند كه نیّت فرادی كرده یا نه، بنا می گذارد بر این كه نیّت فرادی نكرده است.

- اگر موقعی كه امام در ركوع است به او اقتدا كند و به ركوع رود و به ركوع امام برسد نماز او صحیح است، خواه امام ذكر ركوع را گفته باشد یا نه و ركعت اوّل او حساب می شود، امّا اگر به ركوع امام نرسد نمازش را بطور فرادی تمام كند و بنابر احتیاط واجب اعاده نماید، همچنین اگر شك كند به ركوع امام رسیده یا نه.

- در ركعتهای دیگر نماز (غیر از ركعت اوّل) نیز باید خود را به ركوع امام برساند و گرنه جماعت او اشكال دارد.

- اگر موقعی كه امام در ركوع است اقتدا كند و پیش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، نیّت فرادی می كند و نمازش صحیح است و اعاده ندارد.

- هرگاه در اوّل نماز یا در بین حمد و سوره اقتدا كند و خود را به ركوع امام نرساند جماعت او صحیح نیست، مگر این كه عذری داشته باشد.




ادامه احکام در جلسات بعد.

از تاخیر پیش آمده در گذاشتن احکام در سایت از تمامی دوستان پوزش می طلبیم.

لازم به ذکر است این احکام بر گرفته شده از سایت های مختلف و کتاب های احکام است

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات